Fotocredit:

Disse stiller til valg i Viken!

I Viken stiller MDG til valg i de tre ny fylkene med tre dyktige toppkandidater: Kristoffer Robin Haug i Akershus, Bård Sødal Grasbekk i Buskerud og Benedicte Lund i Østfold.

26. juli 2023

Kristoffer Robin Haug – Akershus

– Jeg setter stor pris på tilliten fra medlemmene i Akershus, og skal gjøre mitt beste for å løfte vår politikk for at folk i Akershus skal kunne leve gode liv som både tar vare på den enkeltes hverdag, men også vårt felles livsgrunnlag og resten av livet på jorda, sier den nyvalgte førstekandidaten.

Kristoffer Robin Haug (38) sitter på fylkestinget i Viken, er stortingsvara for Akershus og var fylkesråd for kollektivtrafikk frem til Arbeiderpartiet og Senterpartiet brøt med fylkesrådsplattformen for å presse gjennom en større E18 i Bærum. Da trakk han og resten av MDG seg ut av fylkesrådet. Kristoffer Robin er født på Gjøvik, oppvokst i Lunner, Groruddalen og på Lørenskog. Han har tidligere jobbet som forsker innen nanoteknologi og fornybar energi, konsulent i privat næringsliv og rådgiver i offentlig sektor.

– I Akershus bør enda flere få et enda bedre kollektivtilbud og tryggere skoleveier for barna, og bedre ladeinfrastruktur så flere kan reise miljøvennlig også der man er avhengig av bilen. Samtidig kan vi legge til rette for mer levende bygde- og bysamfunn med menneskevennlige nærmiljøer om vi planlegger og prioriterer nærmiljøet godt nok, og tar vare på det vi fortsatt har av verdifull nærnatur og matjord, sier Haug.

Se hele valglisten til Akershus nederst på siden.

Bård Sødal Grasbekk – Buskerud

– Jeg er takknemlig for tilliten medlemmene i Buskerud viser ved å velge meg som listetopp. Nå vil jeg jobbe for bli kjent med velgere rundt om i Buskerud, fra Hemsedal i nord til Hvittingfoss og Berger i sør, sier Grasbekk.

Bård Sødal Grasbekk (36) bosatt i Drammen. Bård er utdannet landskapsarkitekt fra Universitetet på Ås, og jobber til daglig med bærekraftig stedsutvikling. Han har lang erfaring fra arbeid med arealplanlegging og rådgivning innen bærekraft og innovasjon. Bård har hatt en lang rekke verv i MDG siden 2009, og satt på fylkestinget i Hedmark fra 2015 til 2019. Han tror på et rikt liv med enkle midler, og jobber for et sunt og vakkert livsmiljø.

– I kommende periode vil jeg jobbe for at Buskerud fylkeskommune lager Norges første plan for landskapsforvaltning, og at det etableres et nettverk for landskapsforvaltning i fylkeskommunal regi. Dette vil være et pionerarbeid som vil følge opp våre forpliktelser etter den Europeiske landskapskonvensjonen. Det jeg vil derfor prioritere å finne ut hva folk rundt om i fylket mener om hvordan vi bør forvalte stedene vi bor og lever. Jeg vil lytte og løfte frem flere perspektiver på hva det gode liv i Buskerud kan være, forteller kandidaten.

Se hele valglisten til Buskerud nederst på siden.

Benedicte Lund – Østfold

– Jeg er glad og ydmyk over å bli valgt til å representere tidenes beste nye Østfold. Østfold trenger politikere som både kan utvikle fremtidens arbeidsplasser samtidig som det settes høyest å ta vare på mennesker og miljø. For det er stort press på både Oslofjorden, dyrka mark og naturen vår i Østfold. Veiene våre må dessuten vedlikeholdes bedre og det må legges mye bedresrette for at fler synes det er lett og logisk å ta buss, sykle og gå i sin hverdag, sier Lund.

Benedicte Lund (56) er fra Moss og har lang fartstid i MDG og i lokalpolitikken. Nå sitter hun både i kommunestyret i Moss og på fylkestinget i Viken. I kraft av sistnevnte har Benedicte i det siste hatt sittet som leder i det politiske utvalget med hovedansvaret for etableringen av nye Østfold fylkeskommune.

Se hele valglisten til Østfold under.

Fullstendige valglister

Akershus: