Fotocredit:

Benedicte Lund blir toppkandidat for MDG i Østfold

I kveld holdt MDG sitt nominasjonsmøte for Østfold valgkrets. Tidligere vara-ordfører i Moss, Benedicte Lund (54), er valgt som toppkandidat til stortingsvalget i 2021.

– Dette er stort for meg. Jeg er utrolig motivert for å bli Østfolds første grønne stortingsrepresentant. Det trengs østfoldinger som kjemper for bedre togforbindelser, for mindre plast i fjorden vår og for å ta vare på mer natur, sier Lund

Det var en enstemmig valgkomité som hadde innstilt Lund.

– Valgkampen starter nå, og vi i MDG skal vise at det finnes politikere som gjør det lett å leve miljøvennlig. MDG skal fortsette veksten fra fjoråret, og ta plassen fra Stortingspolitikere som ikke evner å ta innover seg hverken klima- eller miljøkrisen, sier Lund

Lund er født og oppvokst i Østfold, og sitter i kommunestyret i Moss og i fylkestinget i Viken. Hun har en variert bakgrunn fra arbeid i ulike deler av matvareproduksjonen blant annet som daglig leder i Norsk Fjørfelag. Hun har også jobbet hos Fylkesmannen i Østfold, hvor hun blant annet ledet prosjekter for å øke kvinners lyst og kompetanse til å starte nye bedrifter.

Hun får følge av Simen Paulsen (33) fra Halden, Ida Julsen (45) fra Fredrikstad, Frank V. Eriksen (40) fra Sarpsborg og Anna Louise Larsen (20) fra Moss/Hvaler på de neste plassene.

Hele listen ser slik ut:

Plass Navn Lokallag Alder
1 Benedicte Lund Moss 54