Margit Fausko topper historisk ung MDG-liste fra Buskerud

Fotocredit: MDG

Margit Fausko (27) topper en historisk ung Buskerud-liste, med Magnus Thun (21) og Cathrin Janøy (37) fra Drammen på henholdsvis andre- og tredjeplass, og Janicke Karin Solheim (65) fra Lier på fjerdeplass.

15. oktober 2020

Margit Fausko (27) har i kveld blitt valgt som førstekandidat for MDG i Buskerud. Hun topper en historisk ung Buskerud-liste, med Magnus Thun (21) og Cathrin Janøy (37) fra Drammen på henholdsvis andre- og tredjeplass, og Janicke Karin Solheim (65) fra Lier på fjerdeplass.

Margit Fausko (27), NMBU-student og leder av Hemsedal MDG, ble valgt som toppkandidat til stortingsvalget i 2021.

– Jeg er glad og rørt over å bli valgt til å representere hjemfylket mitt Buskerud på Stortinget. Vi har flotte naturområder som trenger vern fra ny hyttebygging, vi har en betydelig landbruksproduksjon som trues av motorveibygging og svak jordbrukspolitikk, og vi har stort behov for mer klimavennlig transport over alt. Jeg er klar for å ta i et grønt skippertak, sier Margit Fausko.

– Jobben fremover blir å vise hvor avgjørende det er at Miljøpartiet De Grønne blir sterke. Vi må omstille oss til en økonomi som sikrer oss velferd, matsikkerhet og levende natur også i framtida. Vår tids viktigste solidaritetskamp er grønn, sier Margit Fausko.

Fausko var innstilt av en enstemmig valgkomite.

Margit er født og oppvokst på en økologisk melkegård i Hemsedal, og har en variert utdannelse innen friluftsliv, fornybar energi og bærekraftig matproduksjon. Hun er tidligere sentralstyremedlem av Grønn Ungdom, og har også vært aktiv i Alliansen ny landbrukspolitikk.

Hun får følge av Magnus Thun (21) og Cathrin Janøy (37)  fra Drammen på henholdsvis andre- og tredjeplass, mens Janicke Karin Solheim (65) fra Lier ble valgt til fjerdeplass på en historisk ung Buskerud-liste.

– Dette er fantastisk! Nå gleder jeg meg bare til å lage tidenes valgkamp i Buskerud. Vi skal fortsette vår enorme vekst fra 2019 og mangedoble gruppen vår på Stortinget, sier Magnus Thun.

Plass

Navn