Innstilling til stortingslistene for Viken MDG

Une Bastholm, Margit Fausko og Benedicte Lund er enstemmig innstilt som 1.kandidater for MDGs stortingslister i Akershus, Østfold og Buskerud.

10. september 2020

– Nominasjonskomiteen har med glede erfart at partiet vårt får stadig flere dyktige og entusiastiske medlemmer over hele fylket, og mange som ønsker å bidra i rikspolitikken og stortingsvalgkampen, sier leder for valgkomiteen Kim Zimmer.

I Akershus er partileder Une Bastholm (34) innstilt på topp foran Martin Løken (33) fra Ås, Eline Stangeland (43) fra Lillestrøm og Nikki Schei (58) fra Bærum. I Østfold er det Benedicte Lund (54) fra Moss som har fått tillit som førstekandidat. Hun får følge av Simen Paulsen (33) fra Halden, Ida Julsen (45) fra Fredrikstad og Frank Vigart Eriksen (40) fra Sarpsborg på de neste plassene. I Buskerud er Margit Fausko (27) fra Hallingdal innstilt til listetoppen, sammen med Magnus Thun (21) fra Drammen, Rose Jahanfarah (20) fra Drammen og Vilde Håvardsrud (26) fra Kongsberg.

Valgkomiteen opplyser selv at de har lagt spesiell vekt på fire faktorer.

– Vi har prioritert kandidater vi mener kan vinne nye velgere for MDG, som kan bygge team og mobilisere en effektiv bakkevalgkamp, og som kan fungere godt i en stortingsgruppe. I tillegg har vi forsøkt å balansere en rekke andre kriterier som geografi, alder, kompetanse, politiske hjertesaker, erfaringsbakgrunn, personlighet, kjønn, by/land og andre forhold for å vise fram MDGs mangfold i den enkelte listen og i helheten for hele Viken MDG sier Kim Zimmer.

– Viken er viktig for MDG og like mangfoldig som partiet vårt. Vi er veldig glade for at partilederen vår, på vår oppfordring, ønsker å stille som førstekandidat for Akershus. Hun har en unik evne til å begeistre og mobilisere, hun er god til å få gjennomslag og hun er en dyktig breddepolitiker som vil nå ut alle de ulike delene av det mangfoldige fylket Akershus.

– At vi har satt mange unge kandidater høyt oppe på listene er ikke tilfeldig. Det gjenspeiler verdien av de unges synsvinkler, energi og forandringsvilje i den samfunnsutviklingen MDG vil skape og lede. Samtidig har vi gleden av trekke på erfaringene og kunnskapene til et mangfold av kandidater i alle aldre med ulik bakgrunn, som f.eks den fremsynte, kunnskapsrike og realistiske næringslivsprofilen Jens Ulltveit-Moe, sier Zimmer.

Medlemmene i Viken MDG skal beslutte de endelige stortingsvalglisten på nominasjonsmøter 8.10 (Akershus), 12.10 (Østfold) og 15.10 (Buskerud).