KRISTOFFER ROBIN HAUG

35 år, Ås i Akershus

1. kandidat

UTDANNING, BAKGRUNN OG ARBEID

Kristoffer Robin er født på Gjøvik, oppvokst først i Lunner, men mest på Lørenskog, har bodd i Groruddalen i Oslo og bor nå i Ås. Han har mastergrad i Materialer, Energi og Nanoteknologi fra Universitetet i Oslo (2009), med masteroppgave om bruk av nanoteknologi i solceller. Han har befalsutdanning fra Luftforsvaret, kurs i Entreprenørskap ved National University of Singapore, og har gått Gründerskolen med fokus på teknologiske, skalerbare gründerbedrifter.

Fra 2010 til 2013 jobbet han som konsulent i Gelmuyden-Kiese med strategisk kommunikasjon. I 2013 mottok han SABER Gold Award for beste PR-kampanje i Europa (innen tema Home&Furniture). Fra 2013 kommunikasjonsrådgiver og fra januar 2015 også sjef for sosiale medier i Norges forskningsråd.

Kristoffer Robin har allsidig erfaring fra ulike nettverk og foreninger, bl.a. som styremedlem, kommunikasjonssjef og styreleder i Norsk klimanettverk og som frivillig konsulent i Prospera, et landsomfattende nettverk av konsulenter som jobber gratis for sosiale entreprenører og ideelle organisasjoner. Han er foredragsholder innen kommunikasjonsstrategi, presentasjonsteknikk, fornybar energi, forskningsformidling og kritisk tenkning, og ekstern sensor ved Universitetet i Oslo.

FOR PARTIET

Kristoffer Robin har siden 2014 vært ansvarlig for kommunikasjonsskoleringen i partiets skoleringsgruppe og er gjennom dette kjent for mange i hele landet, også i Viken. Han startet bydelslaget i Bjerke i Oslo i juni 2014, og ledet dette frem til 2017. Fra valget 2015 ble han folkevalgt med et svært godt valgresultat i bydel Bjerke i Oslo, og har erfaring med lobbyvirksomhet opp mot bystyre, og samarbeid med andre partier, bl.a. for vern av skog og vann. Straks han flyttet til Ås i Akershus engasjerte han seg i lokallaget der, og er styremedlem i Ås MDG.

Han er 2. vara til Stortinget, der han bl.a. har fremmet forslag for redusert materielt forbruk, en redningspakke for insektene, universell BPA-ordning, bedre luft i Groruddalen, og har utfordret regjeringen for å stanse oljeboring i Australbukta.

Kristoffer Robin er helsepolitisk talsperson for Miljøpartiet De Grønne.

Facebook: https://www.facebook.com/KristofferRobinHaug/
Twitter: https://twitter.com/KristofferHaug