KRISTOFFER ROBIN HAUG

34 år, Ås i Akershus

Innstilt til 1. plass

UTDANNING, BAKGRUNN OG ARBEID

Kristoffer Robin er født på Gjøvik, oppvokst først i Lunner, men mest på Lørenskog, har bodd i Groruddalen i Oslo og bor nå med ektefelle og hund i Ås. Han har mastergrad i Materialer, Energi og Nanoteknologi fra Universitetet i Oslo (2009), med masteroppgave om bruk av nanoteknologi i solceller. Han har kurs i Entreprenørskap ved National University of Singapore, og har gått Gründerskolen med fokus på teknologiske, skalerbare gründerbedrifter.

Fra 2010 til 2013 jobbet han som konsulent i Gelmuyden-Kiese med strategisk kommunikasjon. I 2013 mottok han SABER Gold Award for beste PR-kampanje i Europa (innen tema Home&Furniture). Fra 2013 kommunikasjonsrådgiver og fra januar 2015 også sjef for sosiale medier i Norges Forskningsråd, der han jobber med å utvikle team og rutiner for å håndtere aktiviteten i dialogbaserte medier, strategisk utvikling av kampanjer og håndtering av nye plattformer.

Kristoffer Robin har allsidig erfaring fra ulike nettverk og foreninger, bl.a. som styremedlem, kommunikasjonssjef og styreleder i Norsk klimanettverk og som frivillig konsulent i Prospera, et landsomfattende nettverk av konsulenter som jobber gratis for sosiale entreprenører og ideelle organisasjoner. Han er foredragsholder innen kommunikasjonsstrategi, presentasjonsteknikk, fornybar energi, forskningsformidling og kritisk tenkning, og ekstern sensor ved Universitetet i Oslo. Han er scene – og kameravant fra flere sammenhenger, bl.a. fra en oppsetning på Nationaltheatret, og fra modellbyrået Heartbreak/Pholk.

FOR PARTIET

Kristoffer Robin har siden 2014 vært ansvarlig for kommunikasjonsskoleringen i partiets skoleringsgruppe og er gjennom dette kjent for mange i hele landet, også i Viken. Han startet bydelslaget i Bjerke i Oslo i juni 2014, og ledet dette frem til 2017. Fra valget 2015 ble han folkevalgt med et svært godt valgresultat i bydel Bjerke i Oslo, og har erfaring med lobbyvirksomhet opp mot bystyre, og samarbeid med andre partier, bl.a. for vern av skog og vann. Han er godt ansett i bydelen, skaffer oppmerksomhet i lokalpresse og skaffer seg plass foran kamera når muligheten byr seg. Straks han flyttet til Ås i Akershus (i høst) engasjerte han seg i lokallaget der, og er styremedlem i Ås MDG.

Han er 2. vara til Stortinget, der han jobbet en uke 2018 og bl.a. fremmet forslag for bedre luft i Groruddalen. Han omtales derfra som svært profesjonell, med god rolleforståelse og uvanlig god kombinasjon av ferdigheter og erfaring. Arbeid på Stortinget kan være stressende for en nykommer, men han håndterte det med trygghet og troverdighet.

NOMINASJONSKOMITEEN VEKTLEGGER

Nominasjonskomiteen mener Kristoffer Robin antagelig er en av dem som best vil fronte partiet i valgkampen, sammen med øvrige i topp 10. Vi mener han har gode muligheter til å vinne nye velgere fra flere aldersgrupper og stjele stemmer fra andre partier gjennom sin måte å kommunisere grønn politikk på, og slik bidra til økt oppslutning, med økte sjanser også for å få flere grønne representanter inn på fylkestinget. Han har særdeles mye å bidra med i en fylkestingsgruppe med solid real- og formalkompetanse innen kommunikasjon og PR, også strategisk, og i sosiale medier, samt innen energipolitikk, integrering, jordvern og samferdsel. Kristoffer har vist politisk teft og gjennomslagsevne, setter seg raskt inn i komplekse politiske saksfelt deltar i debatt med innsikt og troverdighet. Det er sammen med utstråling uvurderlig i en valgkamp, og når gjennomslag skal formidles i en hel periode. Han vil bidra til økt synlighet for øvrige kandidater, og for en valgkamp- / en fylkestingsgruppe som helhet.

En egenskap som særlig fremheves av alle vi har snakket med er et alltid godt humør og stor evne til å inspirere medarbeidere, også i motgang. Han er dyktig på å snu en negativ sak til noe positivt for partiet, og er god til å formidle grønn politikk på nye måter til nye mennesker. Han er en av de vi har intervjuet som har snakket mest om å samarbeide i team, og å drive en grasrotvalgkamp sammen med lokallag og lokale folkevalgte, og er forberedt til å sette av all tid til dette, uansett hvor på lista han ble plassert.